Alfa Romeo 147 Lastik Hava Basıncı

Bazı otomobiller vardır; direksiyonuna geçtiğinizde sadece metal ve lastikten ibaret bir makine değil, adeta bir karakter hissedersiniz. Alfa Romeo 147, bu duyguyu yaşatan ender modellerden biridir. Her virajda, her kalkışta İtalyan tutkusunu hissettirir. Fakat bu zarif tutkunun arkasında, çoğu zaman fark edilmeyen ama aracın ruhunu doğrudan etkileyen bir ayrıntı vardır: doğru lastik hava basıncı.
Bir Alfa Romeo 147’nin yola nasıl oturduğunu, direksiyona verdiği tepkiyi, yakıt tüketimini ve fren mesafesini belirleyen en temel etkenlerden biri lastik basıncıdır. Yanlış ayarlanmış bir basınç, sürüş keyfini gölgelerken, doğru ayar ise otomobilin gerçek potansiyelini ortaya çıkarır.
Alfa Romeo 147 Modellerine Göre Lastik Basınç Değerleri
Alfa Romeo 147’nin yıllar boyunca farklı motor seçenekleriyle üretildiğini biliyoruz. Her motor tipi, farklı lastik ölçülerine ve buna bağlı olarak değişen basınç değerlerine sahiptir. Aşağıda, en yaygın versiyonlar için önerilen basınç aralıklarını bulabilirsiniz:
Motor | Tekerlek Boyutu | Ön (bar) | Arka (bar) | Ön (Tam Yüklü) | Arka (Tam Yüklü) |
---|---|---|---|---|---|
1.6 TS Eko 16V | 185/65 R15 88H | 2.2 | 2.2 | 2.5 | 2.5 |
195/60 R15 88V | 2.2 | 2.2 | 2.5 | 2.5 | |
205/55 R16 91V | 2.3 | 2.3 | 2.6 | 2.6 | |
215/45 R17 87W | 2.4 | 2.3 | 2.7 | 2.6 | |
1.9 JTD / JTDM | 185/65 R15 88H–V | 2.2 | 2.2 | 2.5 | 2.5 |
205/55 R16 91V | 2.3 | 2.3 | 2.6 | 2.6 | |
215/45 R17 87V–W | 2.4 | 2.3 | 2.7 | 2.6 | |
215/40 R18 89WXL | 2.4 | 2.4 | 2.7 | 2.7 | |
2.0 TS 16V | 205/55 R16 91V | 2.2 | 2.2 | 2.5 | 2.5 |
215/45 R17 87W | 2.4 | 2.3 | 2.7 | 2.6 | |
215/40 R18 89WXL | 2.4 | 2.4 | 2.7 | 2.7 | |
3.2 V6 GTA | 225/45 R17 91W | 2.3 | 2.3 | 2.6 | — |
Lastik, bir aracın yola temas eden tek parçasıdır. Alfa Romeo’nun mühendisleri, bu temas yüzeyinin her koşulda optimum performans vermesi için uzun testler yapmıştır. Eğer basınç gereğinden düşükse, lastiğin omuz kısımları aşırı ısınır, yakıt tüketimi artar ve direksiyon tepkileri yumuşar. Fazla basınçta ise orta yüzey erken aşınır, sürüş sertleşir ve viraj güvenliği azalır.
Bu yüzden 147 gibi sportif karakterli bir otomobilde, basınç ayarları sadece bakım rutini değil, adeta sürüş deneyiminin bir parçasıdır. Her 2-3 haftada bir basınçları kontrol etmek, lastiklerin ömrünü uzatmakla kalmaz, aynı zamanda aracın fabrika ayarlarında sunduğu “İtalyan dengesi”ni korur.
Alfa Romeo 147 ile uzun yola çıkarken, özellikle bagaj dolu ve araç tam yüklüyse, basınç değerlerini ön ve arkada yaklaşık +0.3 bar artırmak doğru olacaktır. Bu sayede lastiklerin yanak kısmı fazla ezilmez ve araç stabilitesini korur. Özellikle 2.0 TS ve GTA modellerinde bu ayar, yüksek hızlarda yol tutuş açısından büyük fark yaratır.